Finansowanie społecznościowe to coraz częstsza metoda na sfinansowanie twórczej idei czy nawet rozpoczęcie działalności. Zasada funkcjonowania jest prosta – trzeba przedstawić swoją ideę i zaoferować drobne upominki za pomoc finansową. Po osiągnięciu ustalonego celu, otrzymuje się całą zgromadzoną
kwotę uszczuploną o nieznaczną
prowizję. Jeśli to się jednak nie powiedzie, kwoty pieniężne są oddawane wpłacającym. Finansować można dowolną rzecz – nowinki techniczne, albumy zdjęć, komiksy, kolekcje ubrań czy grę komputerową. Najbardziej liczy się dobry pomysł, który ma za zadanie przypaść do gustu dużej ilości ludzi.
Zrealizowane projekty
W skali świata udało się już zrealizować dużą liczbę projektów korzystających z tego rodzaju opłacania. Duża część z nich to bardzo drogie projekty, które do powodzenia potrzebowały dotacji rzędu kilkuset tysięcy, a nawet miliona dolarów. Jeśli jednak projekt jest oryginalny, to nie będzie to duży problem. Użytkownicy
Internetu w szczególności polubili projekt
konsoli do gier, działającej na darmowym oprogramowaniu czy koszulę działającą za pomocą kosmicznej technologii, która pozwala regulować temperaturę ciała. Na wymienione projekty udało się zebrać jednorazowo najbardziej pokaźne kwoty pieniędzy. Poparciem największej rzeszy ludzi cieszy się jednak muzyka i gry komputerowe. Bardzo dużo artystów wypromowało się już zbierając środki finansowe na debiutancką płytę i zapewniając sobie tym samym wysoką sprzedaż na całym świecie, za pośrednictwem
portali crowdfundingowych np.: wspieram.to. W Polsce przykładem takiej postaci jest Julia Marcell, która wydała w ten sposób swoje pierwsze wydawnictwo. Później trafiła pod skrzydła wielkiej wytwórni.